Hain aiheesta lisää ajatuksia googlettamalla, ja löysinkin yliopistojen sivujen kautta artikkeleita ja tutkimuksia, joissa otetaan kantaa opetukseen, oppimiseen, kouluun, koulutukseen, kasvatukseen.
Mielenkiintoisia kysymyksiä ovat mm.:
- onko koulu pakkovaltaa, ja koulun tehtävä on pääasiassa sopeuttava?
- ovatko opettajat valikoituneet niin, että ovat sopeuttavia sen sijaan, että opettaisivat tai välittäisivät aitoja elämisen ja oppimisen taitoja ja kriittistä ajattelua, mitä epäilemättä yteiskunta tarvitsee. Vai pitäisikö sanoa: yksilö tarvitsee
- olisiko viisaampaa romutta koko koulujärjestelmä, ja ohjata lapsia oppimisen iloisella tiellä kodeista käsin: tarvitaanko koulua lainkaan?
- mitä koulu opettaa sellaista, mitä ei voisi muuten oppia?
Omat lapseni ovat kritisoineet usein koulua siitä, että siellä ei opi juuri mitään; että valtosan oppimistaan asioista he ovat omaksuneet netistä, kotoa äidiltä tai isältä, sanomalehdistä, kirjoista.
Nuorempi poikani sanoi joskus, että hän oppisi aivan saman päiväkodissa minkä koulussa: pienessä hetkessä on opittu se sisältö, mitä koulussa tankataan.
No, oppivathan ihmiset äidinkielenkin ilman systemaattista opetusta, ikäänkuin itsekseen. Samalla metodilla nuorempi poikani on oppinut englannin kielen: kotona sitä ei edes puhuta.
Artikkeli, mistä mainitsin (lapseni suosittelema) on linkin takana.
Kommentit