Onpa hyvä kirjoitus Hesarissa. Tässä pätkä ja linkki HS- svuille.
Naisasialiitto Unionissa on fiksuja naisia ja näkyypä olevan maamme muissakin kaunottarissa.

Mutta naisasianaisia on moneen junaan. Yleisimmät feministityypit ovat kevyt-, väli- ja raskasfeministit.

Kevytfeministi eli Feministi Light aloittaa lauseensa "Olen feministi, mutta..."

Mutta-sanan jälkeen tulee erityylisiä lievennyksiä.

Olen feministi, mutta en ole miehiä vastaan. Olen feministi, mutta en kannata vastakkainasettelua. Olen feministi, mutta onhan meillä Suomessa asiat paljon paremmin kuin monissa muissa maissa.

Varauma viestii kuulijalle, että ei tässä mitään tiukkapipoja olla. Kevytfeministi on kuitenkin jo valovuosien päässä niistä naisista, jotka hokivat "En ole feministi, mutta...".

Kevytfeministi tajuaa, että tasa-arvoasioissa on Suomessakin parantamisen varaa.

Välifeministit tietävät ja luottavat kuulijankin tietävän, ettei feminismi ole koskaan ollutkaan miehiä vastaan.

Siksi välifeministin ei tarvitse käyttää mutta-sanaa. Sen sijaan hän käyttää koska-sanaa.

Olen feministi, koska palkkaeroille pitää tehdä jotain. Olen feministi, koska patriarkaalinen yhteiskuntamalli rajoittaa ihmisten valintoja. Olen feministi, koska naisillakin pitää olla ihmisoikeudet.

Välifeministit suhtautuvat epätasa-arvoon ongelmana, joka pitää ratkaista. He ovat feminismin insinöörejä, työkalupakkien kokoajia.

Raskasfeministit ovat naisasialiikkeen äärilaitaa. Heitä ei kuitenkaan pidä sekoittaa telaketjufeministeihin tai muihin kuluneisiin kliseisiin.

Raskasfeministi ei käytä mutta- eikä koska-sanaa, sillä hän ei halua selitellä näkemystään.

Raskasfeministi toteaa yksinkertaisesti, että "olen feministi". Hän tietää, että fiksu kuulija tietää, että kellään fiksulla ihmisellä ei ole muuta vaihtoehtoa.

Sitten on tietysti heitäkin, joille F-sana on yhä ylivoimaisen vaikea. He ehkä tiedostavat epätasa-arvon, mutta yrittävät selvitä muilla keinoin kuin feministiksi tunnustautumalla.

Tanja Saarela summasi Unionin tilaisuudessa, mitkä ovat yleisimmät selviytymiskeinot politiikassa.

Ensinnäkin on niitä naisia, jotka muuttuvat "hyviksi jätkiksi" eli pikkumiehiksi miehien joukkoon. Sitten on niitä, jotka keskittyvät naisille soveliaiksi katsottuihin asioihin eli esimerkiksi hoiva-alaan. Kolmas ryhmä koostuu niistä, jotka ottavat strategiakseen miesten mielistelyn ja myötäilyn.

Kutsuttakoon näitä kaikkia naisia nuppufeministeiksi. Heissä kaikissa on feminismi jossain nupullaan, vaikka se ei olekaan vielä puhjennut kukkaan.

Heitä ei Unionin tilaisuudessa näkynyt.