Runo: päivän saldo


Mitä opimme tänään.lapseni.
Että keväällä paistaa aurinko. Joka vuosi.
Että heräämme joka tiistai.
Syömme ruokaa ja teemme ostokset tarpeen tullen.
Että äidin kädessä pysyy ruuvimeisseli
Että älyllinen akrobatia ei tee tekemisen taituria.
Että opit kuitenkin kun annat minun opettaa.
Opimme jotain. Joka päivä.
Että olen sinulle tarpeellinen.
Ja sinä olet minulle maailman tärkein.





Tarina tarhasta, tai oikeasti iltapäiväkerhosta, edellinen vain kuulostaa paremmalta. Tosi tarina lapseni ekalta kouluvuodelta.


Lapsi: en mene enää kerhoon.
Minä: miksi et.
L. hoitaja uhkasi heittää mun hatun katolle.
M: en hoitajat sellaista tee. Ei voi olla totta.
L: kyllä, niin hän sanoi.

--- tätä jatkui jonkin aikaa......... Tapaan seuraavana päivänä hoitajan.

Hoitaja: poikasi käyttäytyi täällä eilen huonosti, oli tappelukin tytön kanssa.
M: millainen? Mistä se alkoi?
H: ei me tidetä.
M: Poikani kertoi, että hoitaja sanoi heittävänsä hänen hattunsa katolle. Mistähän tämä johtuu?
H: no en ole sanonut.
L: sanoit varmasti, eilen iltapäivällä.
... ja taas keskusteltiin.
H: niin, sanoin minä kyllä niin. Sanoin sen siksi. että kun sinä otit tytön hatun, ja heitit sen. niin sanoin, että entäs jos minä otan sinun hattusi ja heitän katolle.

Selitin lapselle juurta jaksaen, että ei hoitaja aikonut heittää lapseni hattua katolle, vaan tällä vertauksella yritti opettaa lastani ajattelemaan,  miltä tytöstä tuntuu, kun hänen hattuansa heitetään.

Poikani oli edelleen hyvin loukkaantunut aikuisen uhkailusta.

Lapselleni on hyvin tyypilistä, että ottaa sanat kirjaimellisesti. Ilmeisesti episodinen muisti pätkii, tai jotain sen tapaista. Ei siis osaa hahmottaa tapahtumaa sen alusta loppuun ilman aikuisen tukea. Ja tämä tuki yleensä puuttuu; sosiaalisia konflikteja harvoin selvitetään juurta jaksaen,vaikka nimenomaan pitäiisi selvittää, kun on kyseessä sosiaalisesti hitaasti kehittynyt lapsi. Lapsi kyllä tutkimusten mukaan ymmrtää syy- seuraussuhteen. On myös erinomainen shakin pelaaja, samoin erilaiset strategiapelit sujuvat mainiosti. Mutta kömpelyys joissain sosiaalisissa tilanteissa on silmiin pistävää. Kun osaisi harjoitella niitäkin taitoja hänen kanssaan.