Aikoinaan luovan kirjoituksen kurssilla sain ilon tutustua Fernando Pessoan tuotantoon. Tässä muutama runo sinulle, lukijani. Montaa teosta ei ole suomennettu ja ne mitä on, on loppuunmyyty. Paikallisesta kirjastosta onneksi löysin, ja netistä kiitettävästi myös lainauksia.


Kannan sydämessäni
kuin täyteen ahdetussa arkussa joka ei mene kiinni
kaikkia paikkoja joissa olen ollut,
kaikkia satamia joihin saavuin,
kaikkia maisemia jotka näin hytinikkunoista,
tai laivankansilta, uneksien,
ja kaiken sen paljous on niin vähän
siihen nähden mitä haluan


Fernando Pessoa
(tai Alvaro de Campos, Alberto Caeiro,Ricardo Reisiä, siis joko Pessao itse tai joku hänen kolmesta pseudonyymistään)


Tehtaan suurten sähkölamppujen tuskaisessa valossa
 poden kuumetta ja kirjoitan.
Kirjoitan hampaitani kirskuttaen, kuin petoeläin kaiken
tämän kauneuden edessä,
tämän kauneuden josta antiikin ihmiset eivät tienneet mitään.

Fernando Pessoa



Mistä minä tiedän mikä minusta tulee
kun en edes tiedä mikä olen?
Tulla miksi aion? Mutta kun minä aion tulla niin paljoksi!
Ja niin moni aikoo tulla juuri siksi samaksi ettei niitä
voi olla niin monta!

-Fernando Pessoa

323230.jpg


Minä näin kaiken ja ihmettelin kaikkea,
mutta kaikkea oli joko liikaa tai liian vähän,
en tiedä kummin päin, ja minä kärsin.

Olen elänyt kaikki tunteet, kaikki ajatukset,
kaikki eleet
ja tulin niin surulliseksi
kuin olisin halunnut elää ne kaikki
enkä olisi pystynyt.

Olen rakastanut ja vihannut kuin kaikki muutkin,
mutta kaikille muille se oli normaalia ja vaistomaista
ja minulle aina poikkeus, isku, venttiili, kouristus.

Fernando Pessoa:  Hetkien vaellus
Otava 1974, käännös Pentti Saaritsa, 52 - 53


HETKIEN VAELLUS

..Saavuttaa kaikki jumalallisen pätevästi -
aatot, suostumukset, vihjeet,
kaikki kaunis elämässä -
lahjakkuus, hyve, armonanto,
pyrkimys saattaa toiset kotiin,
olla matkalainen,
nousta hyvissä ajoin kulkuneuvoon paikan varaamiseksi,
ja aina puuttuu jotakin, juomalasi, tuulenhenkäys, lause,
ja elämä tekee sen kipeämpää mitä enemmän nauttii ja keksii.

Fernando Pessoa; Hetkien vaellus


"Pane kaikki mitä olet, pienimpäänkin mitä teet.
Älä itsessäsi mitään liioittele, älä mitään sulje pois.
Kuu mahtuu lampeen, koska se paistaa niin korkealta."

-Fernando Pessoa-